研究者情報
准教授 堀 一輝 / HORI Kazuki
最終学歴 | バージニア工科大学大学院教育学研究科修了 |
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学位 | 博士(教育研究・評価) |
所属 | 共通教育センター , [総合管理学部]総合管理学科 情報専攻 |
hori-kazuki@pu-kumamoto.ac.jp | |
関連サイト | researchmap researchgate |
本人からの メッセージ |
学力や性格特性,コンピテンシーといった人間の潜在特性の測定や,それらの変化や成長に関するデータ分析の方法に興味があります。方法論研究・理論研究に重きを置いていますが,研究テーマや研究アプローチは常に現実世界の課題から抽出して設定するよう心掛けています。そうすることで地に足のついた,真に必要とされるデータ解析の研究が可能になると信じています。民間企業や海外大学での研究経験がありますので、興味がある方はお気軽にお声がけください。 |
授業科目 | データサイエンス入門 , データサイエンス演習 , プレゼミナール , 専門演習I |
専門分野 | 心理統計学 , 教育測定学 , 応用統計学 |
主な研究テーマ | 経時データ解析 , マルチレベル分析 , 構造方程式モデリング , 因子分析 , 項目反応理論 , 統計的因果推論 , データ可視化 |
主な研究業績
経歴
期間 | 経歴 |
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2024年4月 - 現在 | 熊本県立大学 総合管理学部 准教授 |
2024年4月 - 現在 | 熊本県立大学 共通教育センター 准教授 |
2022年4月 - 2024年3月 | ベネッセ教育総合研究所 主任研究員 |
2021年9月 - 2022年3月 | ベネッセ教育総合研究所 研究員 |
2011年4月 - 2016年7月 | ベネッセ教育総合研究所 研究員 |
学歴
期間 | 学歴 |
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2018年8月 - 2021年5月 | Virginia Polytechnic Institute and State University |
2016年8月 - 2021年5月 | Virginia Polytechnic Institute and State University School of Education |
2009年4月 - 2011年3月 | 大阪大学大学院 人間科学研究科博士前期課程 |
2005年4月 - 2009年3月 | 大阪大学 人間科学部 人間科学科 |
受賞歴
受賞年月 | 受賞 | 授与機関 |
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2022年4月 | Outstanding Dissertation Award in Social Sciences, Business, Education, and Humanities | Graduate School, Virginia Polytechnic Institute and State University |
論文
発行年月 | 論文 | 誌名(出版物名) | 著 |
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2024年6月 | 測定モデルユーザーのための次元性評価法総論 | 日本テスト学会誌 | 共著 |
2024年2月 | Health Care Access and Cognitive Function in Older Adults: A Cross-Lagged Panel Longitudinal Analysis | Journal of Applied Gerontology | 共著 |
2023年9月 | 語彙理解尺度を題材とした選択式テスト項目作成ガイドラインの応用 | 行動計量学 | 共著 |
2023年1月 | Cross-level covariance approach to the disaggregation of between-person effect and within-person effect. | Psychological Methods | 共著 |
2023年 | Latent Curve Detrending for Disaggregating Between-Person Effect and Within-Person Effect | Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal | 共著 |
2021年1月 | Integrating Large Datasets in Outcome Research: A Case Example | Counseling Outcome Research and Evaluation | 共著 |
2020年12月 | Item response theory and its applications in educational measurement Part II : Theory and practices of test equating in item response theory | WIREs Computational Statistics | 共著 |
2020年12月 | The school to prison pipeline: quantitative evidence to guide school counselor advocacy | Journal of Counselor Leadership and Advocacy | 共著 |
2020年10月 | Item response theory and its applications in educational measurement Part I: Item response theory and its implementation in R | WIREs Computational Statistics | 共著 |
MISC
発行年月 | MISC | 誌名(出版物名) | 著 |
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2022年12月 | 項目反応理論の入門 | 精神科 | 共著 |
2021年3月 | An Investigation of School Resource and Safety Programs Policy and Practice in Virginia | 共著 | |
2020年 | A multiple perspectives analysis of the influences on the school to prison pipeline in Virginia: Report of quantitative findings | 共著 | |
2019年 | 教育における混合研究法入門 | 単著 |
書籍等出版物
発行年月 | 書籍等出版物 | 出版者・発行元 | 担当区分 |
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2023年3月 | RとRStudioによる教育テストデータの分析 | 朝倉書店 | 共著 |
2016年5月 | 経験資本と学習 : 首都圏大学生949人の大規模調査結果 | 明石書店 | 共著 |
講演・口頭発表等
開催年月 | 講演・口頭発表等タイトル | 会議名 |
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2024年9月 | Can Estimating Communalities Really Enhance Parallel Analysis? | 日本行動計量学会第52回大会 |
2024年8月 | R Studioとggplot2パッケージを用いたテストデータの可視化 | 日本テスト学会 第22回大会 |
2022年8月 | On the relationship between classical and multilevel ANCOVA and contextual effects model | 日本行動計量学会第50回大会 |
2022年8月 | RStudioとggplot2によるデータの可視化 | 日本教育心理学会第64回総会 |
2021年7月 | Exploring Student Academic Motivation and Perceptions of Teamwork and Communication | 2021 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition |
2021年4月 | A Monte Carlo simulation for examining the performance of negative outcome control estimator as a generalization of difference-in-differences under the violation of identification assumptions | AERA Division D Graduate Student In-Progress Research Gala, 2021 Annual Meeting of the America Educational Research Association (Online). |
2020年9月 | A fixed anchor calibration for equating under simple structure multidimensional IRT | 2020 Annual Meeting of the National Council of Measurement in Education (Online) |
2020年7月 | Latent curve model approach to the trend in time-varying predictor | International Meeting of Psychometric Society 2020 |
2020年4月 | Disaggregating within-person and between-person effects under a linear trend of a time-varying covariate: An SEM-based approach | AERA Division D Graduate Student In-Progress Research Gala, 2020 Annual Meeting of the America Educational Research Association |
2020年4月 | Testing school to prison pipeline hypothesis using Virginia high schools data in 2013–14 academic year | Annual Meeting of the American Educational Research Association (Online) |
所属学協会
所属学協会 |
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American Psychological Association |
日本行動計量学会 |
日本教育心理学会 |
Psychometric Society |
日本テスト学会 |
American Educational Research Association |
日本計算機統計学会 |
共同研究・競争的資金等の研究課題
研究期間 | 研究課題タイトル | 提供機関 制度名 |
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2024年7月 - 2026年3月 | 参加者の脱落を考慮した自己回帰/交差遅延効果を含むモデルの開発及び感度分析の確立 | 日本学術振興会 科学研究費助成事業 |
学術貢献活動
期間 | 学術貢献活動 | 会場 |
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行動計量学 | ||
日本テスト学会誌 | ||
Behaviormetrika | ||
Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal |