研究者情報データベース

Database of researcher information

研究者情報

准教授 堀 一輝 / HORI Kazuki

最終学歴 バージニア工科大学大学院教育学研究科修了
学位 博士(教育研究・評価)
所属 共通教育センター , [総合管理学部]総合管理学科 情報専攻
E-mail hori-kazuki@pu-kumamoto.ac.jp
関連サイト researchmap
researchgate
本人からの
メッセージ
学力や性格特性,コンピテンシーといった人間の潜在特性の測定や,それらの変化や成長に関するデータ分析の方法に興味があります。方法論研究・理論研究に重きを置いていますが,研究テーマや研究アプローチは常に現実世界の課題から抽出して設定するよう心掛けています。そうすることで地に足のついた,真に必要とされるデータ解析の研究が可能になると信じています。民間企業や海外大学での研究経験がありますので、興味がある方はお気軽にお声がけください。
授業科目 データサイエンス入門 , データサイエンス演習 , プレゼミナール , 専門演習I
専門分野 心理統計学 , 教育測定学 , 応用統計学
主な研究テーマ 経時データ解析 , マルチレベル分析 , 構造方程式モデリング , 因子分析 , 項目反応理論 , 統計的因果推論 , データ可視化

主な研究業績

経歴

期間 経歴
2024年4月 - 現在 熊本県立大学 総合管理学部 准教授
2024年4月 - 現在 熊本県立大学 共通教育センター 准教授
2022年4月 - 2024年3月 ベネッセ教育総合研究所 主任研究員
2021年9月 - 2022年3月 ベネッセ教育総合研究所 研究員
2011年4月 - 2016年7月 ベネッセ教育総合研究所 研究員

学歴

期間 学歴
2018年8月 - 2021年5月 Virginia Polytechnic Institute and State University
2016年8月 - 2021年5月 Virginia Polytechnic Institute and State University School of Education
2009年4月 - 2011年3月 大阪大学大学院 人間科学研究科博士前期課程
2005年4月 - 2009年3月 大阪大学 人間科学部 人間科学科

受賞歴

受賞年月 受賞 授与機関
2022年4月 Outstanding Dissertation Award in Social Sciences, Business, Education, and Humanities Graduate School, Virginia Polytechnic Institute and State University

論文

発行年月 論文 誌名(出版物名)
2024年6月 測定モデルユーザーのための次元性評価法総論 日本テスト学会誌 共著
2024年2月 Health Care Access and Cognitive Function in Older Adults: A Cross-Lagged Panel Longitudinal Analysis Journal of Applied Gerontology 共著
2023年9月 語彙理解尺度を題材とした選択式テスト項目作成ガイドラインの応用 行動計量学 共著
2023年1月 Cross-level covariance approach to the disaggregation of between-person effect and within-person effect. Psychological Methods 共著
2023年 Latent Curve Detrending for Disaggregating Between-Person Effect and Within-Person Effect Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal 共著
2021年1月 Integrating Large Datasets in Outcome Research: A Case Example Counseling Outcome Research and Evaluation 共著
2020年12月 Item response theory and its applications in educational measurement Part II : Theory and practices of test equating in item response theory WIREs Computational Statistics 共著
2020年12月 The school to prison pipeline: quantitative evidence to guide school counselor advocacy Journal of Counselor Leadership and Advocacy 共著
2020年10月 Item response theory and its applications in educational measurement Part I: Item response theory and its implementation in R WIREs Computational Statistics 共著

MISC

発行年月 MISC 誌名(出版物名)
2022年12月 項目反応理論の入門 精神科 共著
2021年3月 An Investigation of School Resource and Safety Programs Policy and Practice in Virginia 共著
2020年 A multiple perspectives analysis of the influences on the school to prison pipeline in Virginia: Report of quantitative findings 共著
2019年 教育における混合研究法入門 単著

書籍等出版物

発行年月 書籍等出版物 出版者・発行元 担当区分
2023年3月 RとRStudioによる教育テストデータの分析 朝倉書店 共著
2016年5月 経験資本と学習 : 首都圏大学生949人の大規模調査結果 明石書店 共著

講演・口頭発表等

開催年月 講演・口頭発表等タイトル 会議名
2022年8月 On the relationship between classical and multilevel ANCOVA and contextual effects model 日本行動計量学会第50回大会
2022年8月 RStudioとggplot2によるデータの可視化 日本教育心理学会第64回総会
2021年7月 Exploring Student Academic Motivation and Perceptions of Teamwork and Communication 2021 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition
2021年4月 A Monte Carlo simulation for examining the performance of negative outcome control estimator as a generalization of difference-in-differences under the violation of identification assumptions AERA Division D Graduate Student In-Progress Research Gala, 2021 Annual Meeting of the America Educational Research Association (Online).
2020年9月 A fixed anchor calibration for equating under simple structure multidimensional IRT 2020 Annual Meeting of the National Council of Measurement in Education (Online)
2020年7月 Latent curve model approach to the trend in time-varying predictor International Meeting of Psychometric Society 2020
2020年4月 Disaggregating within-person and between-person effects under a linear trend of a time-varying covariate: An SEM-based approach AERA Division D Graduate Student In-Progress Research Gala, 2020 Annual Meeting of the America Educational Research Association
2020年4月 Testing school to prison pipeline hypothesis using Virginia high schools data in 2013–14 academic year Annual Meeting of the American Educational Research Association (Online)
2020年4月 Cultural differences in positive illusions between Japanese and U.S. university students 2022 Annual Meeting of the American Educational Research Association (Online)
2013年8月 大学生向けの学習動機尺度の開発 : 自己決定理論に基づいて 日本教育心理学会第55回総会

所属学協会

所属学協会
American Psychological Association
日本行動計量学会
日本教育心理学会
Psychometric Society
日本テスト学会
American Educational Research Association
日本計算機統計学会

学術貢献活動

期間 学術貢献活動 会場
行動計量学
日本テスト学会誌
Behaviormetrika
Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal